پرورش شتر مرغ

وجود درآمد بالا از فروش محصولات مختلف شتر مرغ باعث تحریک سایر کشور ها به ویژه دراروپا ، آمریکا و بخش هایی از آسیا و استرالیا شده است.

از اواسط دهه 1980 میلادی مزارع شترمرغ به طور چشم گیری توسعه پیدا کرد؛ اگر چه این مزارع در سطح کوچک قرار داشتند و در خارج از آفریقای جنوبی تنها چند مزرعه بزرگ در آمریکا،اروپا و استرالیا وجود داشت.

علاقه و اشتیاق به پرورش شترمرغ با حمایت دولت ها و ورود شترمرغ و تخم نطفه دار دوچندان شد. استرالیایی ها مزارع خود را با وجود گونه های ضعیف و نیمه وحشی توسعه دادند.

بیشتر کشور های اروپایی از سال 1990 با وارد کردن پرنده از آفریقای جنوبی خود را در مسیر بازار محصولات شترمرغ گسترش  دادند .

کشورهای دیگر آفریقایی نیز مزارع خود را در سال های اخیر توسعه دادند . بیشتر پرنده های مزارع نامبیا از گونه های اوودشورن هستند که بازارمحصولات شترمرغ را پوشش میدهند .مزرعه داران زیمباوه ایی با گونه های بومی خود درحال توسعه این صنعت بوده و اخیرا نیز کشور های خاورمیانه آمریکای جنوبی و نیوزلند در حال توسعه این صنعت هستند.

در سال 1997 قانون منع صادرات پرنده و تخم شترمرغ لغو شد و به مزرعه داران اجازه داده شد تا بتوانند پرنده ها را صادر کنند و باعث توسعه مزارع پرورش شترمرغ به ویژه مزرعه دارانی که قادر به ارتباط با بازارهای جدید هستند، گردند.

تاریخچه پرورش پرنده شتر مرغ در ایران :

ورود هر صنعت نوپایی به کشور نیاز به تحقیقات اولیه در این زمینه دارد.

به طور نمونه، چین همزمان با ایران پرورش شترمرغ را آغاز کرد در حالی که در یک برهه 10 ساله پیش از آن تحقیقات خود را انجام داده بود و با ظرفیت بالا واردات این پرنده را آغاز کرده؛ اما در ایران همزمان با واردات، تحقیقات و تولید آن شروع شد.

چین اکنون سالانه 100000 قطعه شترمرغ تولید میکند در صورتی که ما در ایران تولید آنچنانی نداریم و هنوز وارد کننده هستیم.

قفل این صنعت 18 سال پیش در ایران باز شده ولی هنوز گوشت شترمرغ بطور چشمگیری بازار خود را پیدا نکرده است وسرانه مصرف گوشت شترمرغ در ایران به ازاء هر نفر در حال حاضر فقط 150-100 گرم است.

اگرچه با افزایش قیمت در سایر گوشت ها بویژه گوشت قرمز، تقاضا برای گوشت شترمرغ در حال افزایش است.

بازار محصولات شتر مرغ در ایران فعلا در مرحله تولید و تکثیر است و فاز نهایی آن که صادرات و مصرف محصولات پرنده شترمرغ است در صورت تداوم صنعت و سود آوری در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

البته کارگزار صنعت محصولات شترمرغ در ایران بخش خصوصی است. صنعت پرورش پرنده شترمرغ در ایران از سال 1373 شروع شد و تا الان گسترش و پیشرفت موفقیت آمیزی در اکثر نقاط کشور داشته است.

در سال های اولیه جوجه یا تخم نطفه دار از خارج کشور وارد و پس از پرورش در سنین مختلف به فروش می رسیدند. اکنون ایران خود تخم نطفه دار شترمرغ و جوجه و مرغ مادر این گونه را تولید میکند و استان هایی چون تهران، اصفهان، مرکزی و گلستان بیشترین تعداد مزرعه پرورش شتر مرغ را دارند.

از آنجا که این صنعت در کشور در حال فراگیر شدن میباشد، ضرورت راه اندازی صنایع جانبی آن از قبیل تولید دستگاه های جوجه کشی، کشتارگاه ها، کارگاه های دباغی پوست جهت تولید و صادرات آنها اجتناب ناپذیر است و موجب خواهد شد این صنعت پایدار، اشتغال زا و قابل رقابت با دیگر کشورها معنی پیدا کند.

آب و هوا و اقلیم مناسب برای پرورش شترمرغ

شترمرغ حیوانی بسیار مقاوم، با قابلیت سازگاری بالا با شرایط محیطی جدید است و علی رغم اینکه زیستگاه شترمرغ مناطق گرم و حاره ای و استپی آفریقاست اما پرورش شترمرغ حتی در برخی نواحی سردسیر مانند کشور سوئد نیز صورت میگیرد.

تطابق کامل شترمرغ با هر نوع آب وهوا به طوری که بر اساس گزارشات مختلف کارشناسان در مناطق مختلف کشور در دمای 15- تا 50+ درجه سانتی گراد به راحتی زندگی کرده و نسبت به کم آبی و خشکی هوا مقاوم میباشد.

نکته قابل توجه حداکثر بازدهی و راندمان پرورش شتر مرغ  با استفاده از امکانات موجود است.

از آنجا که تولید محصولات با کیفیت بالا برای رقابت در بازارهای جهانی محصولات شترمرغ حائز اهمیت است و با توجه به این که ما در صنعت پرورش شترمرغ در ابتدای راه قرار داریم بهتر است با برنامه ریزی دقیق، احداث و توسعه واحدهای شترمرغ در مناطقی انجام گیرد که در آینده ؛ اولا امکان گسترش  بیشتر آن فراهم باشد، ثانیا محصولات تولیدی را با هزینه پایین و حداکثر کیفیت و بازده به بازار عرضه کنیم تا بتوانیم در بازارهای جهانی با محصولات تولیدی سایر کشور های جهان که از زمان های دور به طور تخصصی در پرورش شتر مرغ فعالیت داشته اند ،قدرت برابر برای رقابت داشته باشیم.

شایان ذکر است که برای بالا بردن توان و افزایش تولیدات پرنده شترمرغ و سازگاری شتر مرغ با شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف کشور ،نیاز به تحقیقات علمی گسترده ای است .

پیش بینی بازار محصولات شتر مرغ  در آینده

گوشت شترمرغ

دانشمندان پیشنهاد دادند که صفات تولید از جمله باروری ،جوجه کشی و زنده ماندن جوجه ها جهت بدست آوردن بیشترین راندمان و سود باید بطور چشم گیری افزایش یابد .

آنها دو سوال کلیدی را مطرح کردند ؛

1- کشش و تقاضا برای چرم شترمرغ چگونه می باشد؟

2-با افزایش قیمت نهاده های اولیه در بازار قیمت چرخ شترمرغ را چقدر می توان افزایش داد؟

اگرچه این سوالات بیشتر یک پیش بینی بازار محصولات شترمرغ است، اما رکود جهانی اخیر در این صنعت باعث بی اعتمادی مزرعه داران در تولید شده که یکی از دلایل این مساله تولید بیش از حد در آفریقای جنوبی و تولید کنندگان جدید است.

با توجه به بازار حساس صنعت جوجه کشی و تولید محصولات شترمرغ، دیمینگ و همکاران پیشنهاد دادند که با دعوت بازاریابان فعال در صنعت جوجه کشی و تولید محصولات شترمرغ باید بازارهای جدید را توسعه داد و مصرف گوشت شترمرغ را به بازارهای جدید معرفی کرد.

نکته قابل توجه این است که اگرچه قیمت ها برای محصولات شترمرغ بالا بوده، اما حجم معاملات  کوچک است، لذا با کاهش قیمت ها احتمالا بتوتان حجم معاملات را بالا بردو بازار های بیشتری را توسعه داد.

مشکلات اخیر اگرچه باعث کاهش تعداد پرنده و مزارع شترمرغ و کاهش جوجه کشی شده است، اما دیمینگ معتقد است که با توجه به این مشکلات هنوز قابلیت های ویژه ای در آفریقای جنوبی وجود دارد .

آیا تونستیم بهتون کمک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =