• پشتیبانی سایت
  • 2019-09-06
  • سایر
کبک
کبک

اگرچه کبک همانند بلدرچین از جمله پرنده هایی است که مقاومت بالایی در برابرابتلا شدن به بیماری ها دارد ولی با این حال در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی احتملا بیمار شدن آن هم وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم اطلاعات مهمی در رابطه با شایع ترین بیماری های کبک در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم.

کوکسیدوز

کوکسیدوز بیماری است که به دلیل یک نوع انگل تک سلولی بدن کبک را به خود درگیر می کند. این عامل تک سلولی در مقابل ضدعفونی های بسیاری مقاومت از خود نشان می دهد. احتمال بروز بیماری کوکسیدوز در میان جوجه های یک هفته ای کبک از سایر بیماری ها بیشتر است.

چه عوامل باعث بروز بیماری کوکسیدوز در میان کبک ها می شود؟
رطوبت زیاد بستر یکی از عوامل اصلی مبتلا شدن گله کبک به بیماری کوکسیدوز است. برای مقابله این بیماری در میان کبک ها باید تهویه هوا در سالن پرورش کبک افزایش پیدا کرده و یا قطر بستر بیشتر شود. تشخیص سریع بیماری یکی در بهبود کبک ها نقش مهم و حیاتی دارد.
انگل کوکسیدوز در میان بافت های مختلف بدن کبک روده کور و باریک را مورد هجوم خود قرار می دهد. اسهال اولین نشانه ابتلای کبک ها به کوکسیدوز است. اسهال ممکن است با خون مخلوط شده باشد و بر روی آن لکه های خونی مشاهده شود. کبک هایی که به دلیل ابتلا به کوکسیدوز دچار اسهال می شوند بدنی کم آب دارند و پرهایشان ژولیده می شود. بی حالی و ضعف از دیگر نشانه های کوکسیدوز است.
رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون در مقابل کوکسیدوز از مهمترین عوامل پیشگیری کننده ابتلای کبک به کوکسیدوز است.

مایکوپلاسما

مایکوپلاسما باعث بروز بیماری تنفسی در میان کبک ها می شود. عامل مایکوپلاسما می تواند از طریق تخم نطفه دار این پرنده هم به جوجه ها منتقل شود. با ابتلای گله مولد به این بیماری تلفات در حد بسیار زیادی در میان جوجه ها مشاهده می شود و چاره ای جز حذف گله مولد نیست. برای کاهش مرگ ومیر ناشی از مایکوپلاسما باید از داروی تایلوزین در میان کبک ها استفاده کرد.
نیوکاسل یک بیماری شایع وعمومی در میان پرندگان است که عامل آن ویروس است. این بیماری اغلب در زمستان وبا کاهش دمای هوا در میان کبک ها مشاهده می شود.

چه عواملی می توانند در انتقال ویروس نیوکاسل نقش ایفا کنند؟
پرندگان شکاری، خوراک آلوده ، تجهیزات سالن ، قفس و کامیون های حمل کود همهوهمه عواملی هستند که می توانند ویروس نیوکاسل را با خود منتقل کرده و باعث ابتلای پرنده ها به این بیماری شوند.

نیوکاسل چه علائمی دارد؟
در نیوکاسل هر سه علامت های تنفسی، گوارشی و عصبی را می توان مشاهده کرد. در بماری که با علائم گوارشی همراه است اسهال سبز رنگ مشاهده می شود. در نوع تنفسی ، پرنده مجبور می شود که با دهان خود تنفس کند. و در نوع عصبی ، سر و گردن کج شده ومی لرزند.
در میان جوجه هایی که دچاز نیوکاسل از نوع عصبی شده اند علائمی مانند عطسه ، خس خس سینه ، سرفه و ناله مشاهده می شود. علاوه بر این جوجه ها اشتهای خود را از دست می دهند اما مصرف آب آن ها افزایش پیدا میکند

برای پیشگیری از نیوکاسل باید چه روشی را اتخاد کرد؟
بهترین راه برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل واکسیناسیون است. که در مزارع پرورش کبک از واکسن های لاتوسا و B1 استفاده می شود. واکسن B1 در آب و در یک هفتگی به پرنده ها داده می شود. اما واکسن لاتوسا در یک ماهگی به کبک ها داده می شود و هر ماه یک بار تکرار می گردد.

نیوکاسل

آسیت با کاهش اکسیژن موجود در بدن مشاهده می شود. با ایجاد آسیت حجم قلب افزایش پیدا کرده و جریان خود در ریه ها هم به دلیل بزرگ شدن قلب زیاد می شود.

آسیت چه علائمی دارد؟
از اصلی ترین علائم آسیت می توان به جمع شدن آب وخون در خفره شکمی و قلبمه شدن شکم اشاره کرد.

درمان یا پیشگیری از آسیت
درمانم آسیت بسیار پرهزینه است و گاها امکان پذیر نیست. بنابراین بهتر است پرورش دهندگان به دنبال پیشگیری از آسیت با تامین اکسیژنکافی برای پرندگان باشند. سیستم تهویه مناسب نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

آسیت

آلوده شده خوراک و آب اصلی ترین دلیل ابتلای کبک ها به تیفوئید است. تیفوئید در کبک های بالغی که بیشتر از یک ماه سن دارند قابل مشاهده هستند.

تیفوئید چه علائمی دارد؟
از علائم تیفوئید می توان به عطف فراوان ، اسهال ، بی اشتهایی ، تب شدید و اسهالی که رنگ سفید مایل به خاکستری دارد اشاره کرد. در میان اشهال ناشی از تیفوئید رگه های سبز رنگی مشاهده می شود.

برای پشیگیری و درمان از تیفوئید چه توصیه ای می شود؟
یک راه اصلی برای پیشگیری از تیفوئید رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای است. اما برای درمان این بیماری پس از تشخیص دامپزشک از مواد وترکیباتی مثل تتراسایکلین ، کلرامفنیکل و فورازولیدن به کار گرفته می شود.

آیا تونستیم بهتون کمک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 6 =