• پشتیبانی سایت
  • 2019-09-06
  • سایر
پرورش قرقاول
پرورش قرقاول

پرورش قرقاول معمولا به دو دلیل انجام می شود. دلیل اول کسب درآمد. دلیل دوم علاقه به این پرنده ی زیبا. در اکثر مواقع فقط کسب درآمد دلیلی برای شروع این کار می باشد. آیا شما هم برای کسب درآمد به فکر پرورش قرقاول افتاده اید؟ اگر جواب شما بله می باشد توصیه میکنیم هرگز به سمت این کار نروید. دلیل این حرف کاملا مشخص می باشد.

 علاقه نداشتن به قرقاول و تنها به فکر کسب درآمد بودن مطمئنا شما را به موفقیت نخواهد رساند. این مقاله برای کسانی مفید است که ابتدا به قرقاول علاقه داشته و در کنار آن به دنبال راهی برای رسیدن به درآمد می باشند. شاید این مقاله مقداری طولانی باشد. توصیه می کنیم اگر می خواهید در این کار (پرورش قرقاول) موفق باشید حتما تمامی بخش ها را مطالعه کنید.

مهم ترین اهداف پرورش قرقاول

۱- تولید پروتئین و مصرف گوشت قرقاول

استفاده گوشت قرقاول به عنوان یک منبع تامین پروتئین یکی از اهداف اصلی پرورش قرقاول می باشد. گوشت قرقاول یکی از خوشمزه ترین و لذیذ ترین انواع گوشت در جهان  به شمار می رود. این گوشت در مقایسه با گوشت مرغ و بوقلمون خواص بیشتری داشته. مقوی تر نیز می باشد. البته افراد زیادی معتقدند که گوشت شکار کبک، قرقاول، آهو و بزکوهی بهتر و لذیذتر از سایر انواع گوشت است. یکی از مشکلات مصرف گوشت قرقاول قیمت گران آن است که خرید را برای خانواده های سطح پایین و متوسط اقتصادی نا ممکن و دشوار می سازد.

تولید گوشت در مزرعه پرورش قرقاول

امروزه با انجام اقدامات اصلاح نژادی انتخابی و طراحی روش های پرورش قرقاول بدون نیاز به شکار در حیات وحش، میزان تولیدات قرقاول افزایش یافته. هزینه های آن روند کاهشی را در بر داشته و گوشت قرقاول با قیمت مناسب تری نسبت به گذشته در بازار موجود می باشد. باعث رونق بازار گوشت قرقاول نیز خواهد شد.

۲- راه اندازی شکارگاه مصنوعی قرقاول

شکار پرندگان حلال گوشت، یکی از ورزش های قدیمی است. حتی در کتب آسمانی نیز به آن اشاره شده و به مسلمانان اجازه داده که از سگ های تازی برای شکار استفاده کنند. پرورش قرقاول و رها کردنش در شکارگاه های مصنوعی تفریح جالبی برای طرفداران این نوع ورزش می باشد. در سالیان اخیر با رشد فرهنگ جوامع به کلی مسئله شکار امری ناپسند تلقی می شود. بدیهی است که راه اندازی شکارگاه های مصنوعی قرقاول می تواند یکی از عوامل مهم جذب توریست باشد. در چنین حالتی می توان ضمن جلوگیری از آسیب و تخریب محیط زیست، فرصت های شغلی فراوانی ایجاد کرد. ایران کشوری رو به رشد محسوب می گردد. یافتن راه حل های قانونی ایجاد اشتغال از جمله مسائل مهم و ملی حساب می شود. در سال های اخیر بسیاری از کشور های اروپایی تلاش هایی برای راه اندازی شکارگاه های مصنوعی نموده اند.

شکارگاه مصنوعی برای پرورش قرقاول

۲-۱- ورزش تیراندازی در شکارگاه های مصنوعی قرقاول

در انگلستان (که مدعیان زیادی در امر رعایت حقوق حیوانات دارد) سالانه در حدود ۱۵ میلیون پرنده برای ورزش تیر اندازی پرورش می یابند. ضمناً علاقه روز افزونی برای مصرف گوشت این نوع پرندگان وجود دارد. حدود ۱۵-۱۰ پوند هزینه تولید یک پرنده در انگلستان می شود تا به هوا رفته و هدف تیر قرار گیرد.

تیر اندازی، تفریحی به عنوان یک ورزش و پرداخت هزینه از سوی ورزشکاران این رشته، پرورش این نوع پرندگان را در انگلستان رونق داده است. شکار هر پرنده پرورشی برای شکارچی ۱۵ پوند خرج دارد. پیوستن به اتحادیه شکارچیان هم ۲۰۰۰ پوند هزینه دارد. این ورزش برای گردانندگان در آمد زیادی در بر دارد.

پرورش قرقاول برای ورزش تیراندازی

۳- استفاده از زیبایی های قرقاول

یکی از اهداف پرورش قرقاول استفاده از زیبایی پرنده در باغ پرندگان های بزرگ خصوصی و عمومی است. برخی از پرورش دهندگان قرقاول، با انتخاب نژاد های زیبا و معینی اقدام به پرورش آن نموده. در انتها آن قرقاول ها را به باغ وحش ها، پارک پرندگان و پارک های معمولی می فروشند. در این مکان ها قرقال ها در معرض دید عموم قرار می گیرند. امروزه شهرداری های بسیاری اقدام به راه اندازی قفس های بزرگ نگهداری از پرندگان مختلف در پارک های شهر کرده اند. در قفس ها تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان نگهداری شده و هر روز مورد بازدید هزاران نفر قرار می گیرند.

زیبایی برخی نژادهای قرقاول مانند قرقاول لیدی و قرقاول های طلایی باعث شده تا مردم برای زینت باغچه ها به پرورش قرقاول و نگهداری آن اقدام نمایند.

پرورش قرقاول برای زیبایی پرورش قرقاول طلایی

۴- استفاده از قرقاول در تاکسیدرمی

تاکسیدرمی چیست؟

تاکسیدرمی ( taxidermy )عبارت است از روشی که به وسیله آن اقدام به خشک کردن پرنده نموده و ان را به صورت مجسمه ای زیبا و دیدنی در می آورند.

راه اندازی کارگاه های تاکسیدرمی می تواند منبع در آمد خوبی برای افراد باشد. پرندگان خشک شده باعث جلب گردشگران و جهانگردان گردیده و ارز آوری خوبی برای کشور دارند.

تاکسیدرمی در پرورش قرقاول

شروع پرورش قرقاول

به طور کلی پرورش قرقاول را به دو روش شروع می کنند. راه اول تهیه کردن تعدادی قرقاول مولد می باشد. راه دوم خرید تخم نطفه دار قرقاول برای جوجه کشی و تولید جوجه قرقاول است. هر دو روش دارای نکاتی می باشد که میزان موفقیت در کار پرورش قرقاول را افزایش می دهد. ما در این جا هر دو راه را کاملا توضیح داده ایم.

راه اول: خرید قرقاول مولد

اگر شما خرید گله مولد قرقاول را برای شروع کار انتخاب کرده اید به نکات زیر توجه کنید.

اولین نکته سن قرقاول ها می باشد. سن قرقاول های مولدی که خریداری می شوند باید ۱۱ الی ۱۷ ماه باشد.

دومین نکته رعایت تعداد قرقاول های ماده و نر نسبت به هم است. در مقابل هر ۸ عدد قرقاول ماده حداقل یک عدد نر باید خرید. مثلا برای ۵۰  قرقاول ماده تقریبا ۷ عدد قرقاول نر نیاز داریم.

سومین نکته نوع سیستم انتخابی برای پرورش می باشد. قرقاول مادر را می توان در دو نوع سیستم پرورش داد. اول در قفس قرقاول، دوم بر روی بستر. استفاده از قفس برای قرقاول ها مزایا و معایب دارد که بعدا به آن اشاره خواهیم کرد.

گله پرورش قرقاول

۱۲ نکته بسیار مهم در پرورش گله مولد قرقاول

۱-      بهتر است گله قرقاول مادر روی بستر نگهداری شود.

۲-      هر ۴ عدد قرقاول دستکم یک متر مربع فضا نیاز دارند.

۳-      نظافت بستر را رعایت کرده و به فاصله های منظم ضدعفونی و تمیز کنید.

۴-      از قرقاول هایی که نسبت خواهر و برادری دارند برای تشکیل گله استفاده نکنید.

۵-      سیستم روشنایی محیط پرورش قرقاول باید توان تنظیم نور را داشته باشد.

۶-       مناسب ترین اندازه ی نور در زمان تخم گذاری ۱۰ الی ۱۵ لوکس می باشد.

۷-      روشنایی های با میزان زیاد باعث ایجاد بیماری کانی بالیسم که به معنی هم دیگر خواری می باشد در بین گله خواهد شد.

۸-      تهویه سالن اهمیت زیادی دارد. تهویه باید دائم و منظم بوده و شدت آن نباید به صورتی باشد که شوک دمایی در سالن ایجاد کند.

۹-      کنترل حرارت سالن قرقاول مولد باعث بالا رفتن کیفیت تولید شده و جلوی استرس های دمایی را می گیرد. بهترین دما ۲۲ تا ۲۶ درجه می باشد.

۱۰-     کنترل رطوبت در محدود مجاز باعث خشک ماندن بستر شده و از ایجاد لجن و قارچ درکف بستر جلوگیری می کند. بهترین رطوبت سالن قرقاول ۲۵ الی ۵۰ می باشد.

۱۱-     رطوبت کم ( خشک بودن بستر ) قرقاول را دچار بیماری های تنفسی می کند.

۱۲-     استرس را در محل کنترل کنید. استرس می تواند از تغییر ناگهانی نور و یا خاموشی های بیجا، ورود یک شخص، حیوان و یا شیئ نا آشنا برای پرندگان و یا ایجاد صدا باشد. مهمترین استرس ها توسط تغییرات جیره غذایی و دمای محیط حاصل می شوند.

راه دوم: خرید تخم نطفه دار قرقاول برای جوجه کشی

می توانید برای شروع کار با خرید تخم نطفه دار قرقاول، کار را شروع کنید. پیشنهاد ما برای شروع، جوجه کشی با حدود ۵۰۰ عدد تخم نطفه دار قرقاول است. این کار باعث می شود تا با تکنیک های جوجه کشی قرقاول آشنا شوید. میزان هچ جوجه کشی از قرقاول آمریکایی در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی مناسب و رعایت شرایط محیطی حدود ۷۰ درصد است. بعد از یک دوره جوجه کشی که ۲۴ تا  ۲۶ روز می باشد حدود ۳۵۰ عدد جوجه قرقاول خواهید داشت.

جوجه کشی قرقاول برای شروع پرورش قرقاول

۶ توصیه در جوجه کشی قرقاول:

۱-      برداشت تخم‌ قرقاول تقریبا هر یك ساعت و با نظم مشخصی انجام شود. با این کار از تعداد تخم هایی که مناسبجوجه کشی قرقاول نمی باشند کاسته می شود.

۲-      تخم هایی که توسط قرقاول ها گذاشته شده را سریع جمع و تمیز کنید. میتوانید تخم ها را در مکانی مناسب که دارای دمای ۱۵ درجه سانتیگراد، رطوبت ۷۵ درصد است نگهداری کنید. مدت زمان نگهداری این تخم ها نهایتا دو هفته می باشد.

۳-      اگر مجبور به نگهداری تخم ها بیشتر از دو هفته می باشید چرخش آنها در طی روز را فراموش نکنید. یک دفعه چرخاندن کافی می باشد.

۴-      تخم های نطفه دار را پیش از ورود به دستگاه ضدعفونی کنید.

۵-      جنین های در حال رشد داخل دستگاه نسبت به صداهای نابجا حساس هستند. وجود استرس های صوتی می تواند موجب تلف شدن آنها شود.

۶-       استفاده از بخار سازهای دیسکی و تولید رطوبت ملایم تاثیر بسیار بالا بر جوجه درآوری بهتر دارد.

پرورش صنعتی قرقاول برای تولید گوشت

قرقاول های گوشتی موجود در ایران از نژادهای خزری و آمریکایی (ring-necked) می باشند. تعدادی از پرورش دهندگان هم از قرقاول پاکستانی به عنوان قرقاول گوشتی استفاده می کنند. سایر نژادها مثل قرقاول سیلور بدلیل وزن بالا، تعداد کم تخمگذاری و جوجه درآوری سخت به صورت مصنوعی توجیه اقتصادی ندارد.

تغذیه در پرورش قرقاول

قرقاول‌ها در شروع پرورش احتیاج بسیار زیادی به انرژی دارند. عالی ترین نتیجه با جیره استارتر  ۲۸% پروتئین تا ۴ هفته اول، ۲۵% پروتئین از ۴ تا ۱۰ هفته و ۲۲% پروتئین از ۱۰ تا ۱۶ هفته بدست می‌آید. میزان پروتئین مورد نیاز قرقاول برای رسیدن به عالی ترین نتیجه اینگونه می باشد. در ۴ هفته نخست ۲۷ درصد پروتئین، از ۴ الی ۱۰ هفتگی ۲۳ درصد پروتئین در نهایت از ۱۰ الی ۱۶ هفتگی ۲۱ درصد.

تغدیه در مزرعه پرورش قرقاول

البته بنا بر اقلیم مناطق و قیمت برخی نهادها گاهاَ از سایر اقلام در تهیه غذای قرقاول استفاده می کنند. استفاده از ضد قارچ ها در تولید غذای پرندگان شایع است.

کشتار در مزرعه پرورش قرقاول

برای کشتار قرقاول در مقدار صنعتی باید از ظرفیت کشتارگاه های سایر ماکیان استفاده نمود. در مقایس های کم و نیمه صنعتی با ایجاد سالن کشتار و بسته بندی و دستگاه پرکن قرقاول کشتار در مزرعه انجام می شود.  رعایت اصول بهداشتی کشتار پرندگان و دریافت مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی عملیات کشتار در مزرعه ضروری می باشد. در سالهای اخیر به علت جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان کشتار قرقاول در مزرعه پرورش قرقاول از سوی نهادهای مسئول توصیه نمی شود.

فروش محصول تولیدی مزرعه پرورش قرقاول

گوشت قرقاول به دو صورت بسته بندی شده ی منجمد و یا تازه عرضه می شود. گوشت قرقاول جزء کالاهای لوکس محسوب می شود. بهترین مکان برای عرضه، سوپر پروتئین های لوکس که تنوع محصول دارند هستند. فروشگاه های زنجیره ای و مال های بزرگ در بخش سوپر مارکت معمولا انواع محصولات پروتئینی لوکس را عرضه می کنند.

فروش گوشت به عنوان سود پرورش قرقاول

امکان عرضه قرقاول به صورت زنده در کنار اردک ، غاز، مرغ بومی، بلدرچین و … در بازارهای محلی که به صورت جمعه بازار و … تشکیل می شود از قدیم مرسوم بوده است.

آیا تونستیم بهتون کمک کنیم؟

1 دیدگاه در ”شروع پرورش قرقاول

  1. باعرض سلام چرابعضی می گویند وزن انهاتا۴کیلواست ویک متر مربع برای ۱قرقاول کافی است ودیگری می گویدبرای۳ماده ۱نر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 8 =