پرورش بلدرچین
پرورش بلدرچین

امروزه بحث مشاغل خانگی و خودکفایی خانوادگی و از این دست مباحث در کشور های رو به توسعه ای مانند ایران زیاد به گوش می رسد. یکی از راه هایی که می توان از آن به درامد خوبی رسید پرورش بلدرچین در منزل است. این پرنده ی زیبا را میتوان به عنوان گوشتی و هم برای استفاده از تخم آن پرورش داد و از این راه سود خوبی به دست آورد. در این مقاله به شما نحوه پرورش بلدرچین را آموزش می دهیم تا شما نیز بتوانید به راحتی در بخشی از منزل یا حیاط خود اقدام به درامد زایی نمایید.

در ابتدا باید توضیحاتی راجع به خصوصیات بلدرچین به شما ارائه دهیم. بلدرچین یکی از پرطاقت ترین پرنده های پرورشی می باشد که در حال حاضر در کره زمین زندگی می کند این پرنده نیرومند می تواند در هر نوع منطقه ای و با هر محدودیتی سازگاری یافته و در آن محیط پرورش یابد. این پرندگان طی 6 هفته به بلوغ رسیده و آماده جفتگیری می شوند پس از بلوغ وزن جنس نر بین 120 تا 150 گرم و جنس ماده 150 تا 180 گرم خواهد بود.

در صورت مهیا بودن شرایط یک بلدرچین ماده در سال اول تخم گذاری 260 تخم میگذارد به همین دلیل است که بلدرچین را بیشتر به جهت تکثیر تخم پرورش می دهند. به طور متوسط 75 درصد بلدرچین های ماده بین ساعت 3 تا 5 عصر تخم گذاری می کنند. بلدرچین در بدو تولد جوجه ای پر سر و صدا می باشد و بین 6 تا 10 گرم وزن دارد و به مرور سر و صدای آن کم و وزن آن افزایش می یابد.  برای آنکه با نحوه پرورش بلدرچین آشنا شوید لازم است تا مقدماتی را آماده سازید این مقدمات به شرح زیر می باشد:

درجه حرارت

باید توجه داشته باشید که جوجهی تازه متولد شده پوستی آری از پر داشته و قدرت انطباق درجه ی حرارتی را ندارد به همین دلیل به تغییرات دمایی حساسیت بیشتری دارد بهتر است در روزهای اول پس از تولد دمای محل نگهداری را 36 تا 38 درجه در نظر بگیرید و اسکیژن را به حد کافی فراهم آورید. با افزایش سن جوجه ها دمای محیط هم کاهش دهید تا به حدی برسد که در سن 6 الی 7 هفتگی دمای اتاق به 22 تا 24 درجه برسد.

بهترین حالت استفاده از گرمکن های اضافی زمانی است که دمای محیط به زیر 21 برسد همچنین بهترین حالت روشنایی 12 ساعت در روز می باشد و این حالت باید تا هفته پنجم ادامه پیدا نماید. از هفته پنجم به بعد میتوانید جوجه ها را به قفس های مخصوص بلدرچین منتقل نمایید.

در مرحله ای که جوجه هنوز بالغ نشده است بهتر است نر ها و ماده ها را از هم جدا نگهداشته تا بیشترین مقدار رشد را در این زمان داشته باشند همچنین فضای مناسبی را برای تغذیه و آب جوجه ها فراهم آورید. برای رشد بهتر بلدرچین ها میتوانید از آب و شکر 8 درصد استفاده نمایید.

تغذيه بلدرچين

تغذیه بلدرچین ها مانند تغدیه مرغ ها می باشد و تفاوت زیادی ندارد فقط  باید توجه نمایید که در هفته پنجم به بعد به دلیل بالغ شدن جوجه ها باید میزان غذا را افزایش داده و ویتامین های لازمه را در اختیار آنها قرار دهید تا انرژی لازم برای تولید مثل داشته باشید.

نگهداري و محيط

بهترین حالت برای بلدرچین این است که در تمام طول عمر آن را در یک محیط نگهداری کنید و از ایجاد استرس و تغیر مکان آن خودداری نمایید و دمای محیط نگهداری را مانند آنچه در قبل گفته شده است کنترل نمایید.

در ابتدای پرورش جوجه ها باید نور با شدت زیادی به اندازه ی 70 لوکس تابیده شود و این تابش 23 ساعت در روز ادامه داشته باشد. برای اینکه ممکن است در طی روز با قطعی برق رو به رو شوید بهتر است از همان ابتدا جوجه ها را با یک ساعت خاموشی عادت دهید تا به به این مشکل بر نخورید و پس از بلوغ مدت روشنایی را بین 14 تا 16 ساعت کاهش دهید. امیدواریم تا به این جا با نحوه پرورش و فروش بلدرچین تا حدودی آشنا شده باشید. در آینده در این مبحث بیشتر توضیح خواهیم داد.

آیا تونستیم بهتون کمک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + دوازده =