• پشتیبانی سایت
  • 2019-09-06
  • سایر

تغذیه و غذای بوقلمون

غذای بوقلمون

در صورتیکه در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت دارید و یا قصد راه اندازی مزرعه پرورش بوقلمون داشته باشید، اطلاع از بهترین غذای بوقلمون و طرز تهیه آن، همچنین اصول تغذیه این پرنده یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی است که باید مدنظر قرار دهید.

برای پرورش بوقلمون دو برنامه غذایی اساسی باید در نظر گرفته شود. یکی غذای تمام نرم یا آردی و دیگری دانه ای یا پلت.

نیازهای غذایی بوقلمون بر اساس سن متغیر است. همچنانکه بر سن بوقلمون افزوده می شود، نیازهای پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی این پرنده کاهش می یابد و بر نیاز آن به انرژی افزوده می شود.

مواد غیر قابل حل مانند سنگ ریزه (گرانیت) باید در سنین ۱۰-۸ هفتگی به غذای بوقلمون اضافه شود.

دان بوقلمون باید حتما حاوی یک ماده مقابله کننده با کوکسیدوز باشد و همچنین وجود یک ماده پیشگیری کننده بیماری سیاه سر (black head) نیز در غذای بوقلمون ضروری است.

باید همیشه غذا و آب در اختیار پرنده باشد. غذای غیر نرم یعنی با ذرات درشت (pellet) را می توا ن از هفته چهارم زندگی برای جوجه های بوقلمون در نظر گرفت.

می توان برای تغذیه بوقلمون از یونجه تازه و ترد، شبدر خوب، علوفه سبز تازه یا جوانه سبز غلات که به خوبی خرد شده و فاقد رشته های بلند باشد، استفاده کرد.

همه این مواد را میتوان روزی یک یا دوبار به بوقلمون های جوان داد. هرگز نباید علوفه پژمرده یا خشکیده و سایر مواد غذائی مشابه را در اختیار پرنده گذاشت.

در فرمول غذایی بوقلمون میتوان از کنجاله سویا، ذرت آسیاب شده و مشابه آنها استفاده و دان تهیه کرد.

غذای بوقلمون های در حال رشد را از سن هشت هفتگی تا عرضه به بازار باید در اختیار بوقلمون های جوان قرار داد. پروتئین موجود در آرد سویای پوست کنده برای بوقلمون های بالغ بسیار قابل هضم ولی مواد هیدروکربنه موجود در آن زیاد قابل جذب نیست.

میزان غذای بوقلمون

تغذیه جوجه های بوقلمون :

جوجه های بوقلمون تا ۲۴ ساعت اول و یا حتی بیشتر احتیاج به خوردن و آشامیدن ندارند، زیرا از زرده ذخیره بدن استفاده می کنند . اما بعد از این مدت باید غذا و آب کافی در اختیار آنها قرار داد.

مقدار غذایی که توسط جوجه بوقلمون های در حال رشد خورده می شود، در اولین ماه زندگی ۴۶۰-۴۵۰ گرم است.

اصولا بوقلمون حیوانی است که مخصوص گوشت پرورش داده می شود بنابراین بیشتر انتخاب در بوقلمون از نظر تبدیل غذائی صورت می گیرد. بدین ترتیب که هر چه بوقلمون در ازا غذای کمتر گوشت بیشتری تولید کند بهتر است.

بوقلمون از نظر ضریب تبدیل، پرنده خوبی به شمار می رود و به طور متوسط میزان ضریب تبدیل غذائی در آن در اوائل زندگی حدود ۱ به ۳ است.

در برخی مزارع از غذای تمام آردی و در برخی دیگر از غذای آردی – دانه ای استفاده می شود اما در گروهی از مزارع نیز تا ۸ هفتگی غذای تمام آردی و از ۸ هفتگی به بعد غذای دانه ای – آردی در اختیار پرنده قرار می دهند.

اگر بوقلمون به طریقه محدود نگهداری شود، اضافه نمودن علف سبز به جیره غذائی جوجه ها سبب بهتر شدن رشد می شود. ۴ هفته پیش از رسیدن بوقلمونها به بازار باید مواد بودار مانند روغن ماهی یا پودر ماهی را حذف کرد تا گوشت بوی نا مطبوع نگیرد.

تغذیه بوقلمونهای تخمگذار :

غذای این نوع از بوقلمونها ، شبیه مرغهای تخمگذار است ولی باید توجه داشت که بوقلمونهای تخمی را نباید بیش از حد غذا داد زیرا سبب چربی گرفتن آنها می گردد و تولید تخم را پائین می آورد.

همانگونه که بیان کردیم، جوجه ها را پس از خارج شدن از تخم به مدت ۲۴ ساعت باید در استراحت غذایی قرار داد و سپس به تغذیه آنها در ۲۰-۱۵ روز اول توجه کرد.

برای فربه ساختن بوقلمون باید همه روزه خوراک دانه به آنها داد و هرچه هنگام بردن به بازار و کشتار بوقلمون نزدیکتر شود باید بر خوراک دانه آنها افزود.

ترکیبات کلی جیره را ذرت، گندم، جو و یولاف تشکیل می دهد. ذرت را نباید به تنهایی به بوقلمونهای پرورشی داد زیرا پرنده را بیش از حد فربه می کند. می توان در زمستان از برگ چغندر و یولاف نیز در ترکیبات جیره استفاده کرد. در اختیار گزاردن ذغال چوب، شن و آهک هم مناسب است.

همچنین در موقع جفتگیری باید خوراک قویتری هم مانند آرد ماهی، پودر خون و … در اختیار پرنده قرار داد.

تغذیه بوقلمون های درحال رشد :

بوقلمون های درحال رشد را میتوان بر روی مرتع یا در محوطه بسته تغذیه نمود . سن در حال رشد برای بوقلمون ها ۸ تا ۱۰ هفتگی میباشد.

تغذیه در محوطه بسته باعث رشد سریعتر حیوان میشود، با این وجود تغذیه بر روی مرتع نیز سبب ذخیره بیش از ۱۰% غذا و کاهش هدر رفتن غذا میشود.

یک مرتع خوب حاوی علوفه یا محصولات غله ای و دانه ای است. تعداد گله بوقلمون که در مرتع پرورش داده میشوند بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ بوقلمون در هر ایکر ( واحد سطح معادل ۴۰۴۷ مترمربع ) میباشد.

بوقلمونهای درحال رشد را باید براساس جنس جدا نمود زیرا بوقلمونهای نر نسبت به ماده، به پروتئین بیشتری بناز دارد.

بوقلمونها عموما وقتیکه جیره های کامل مصرف مینمایند ضریب تبدیل غذایی بهتری دارند. تغذیه جیره پلت شده بهترین نتایج را در بردارد و هرچه سن بوقلمون بالاتر میرود ،سطح انرژی جیره افزایش و سطح پروتئین کاهش می یابد.

آب و هوای گرم سبب افزایش مصرف آب در این پرنده میشود. میزان مصرف آب در بوقلمونها در آب و هوای معتدل ( ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ) در سن یک هفتگی در نر و ماده به ترتیب به ازای هر ۱۰۰۰ راس در هر روز ۵۵ لیتر و تا سن ۱۷ هفتگی در نر و ماده به ترتیب ۳/۹۹۴ لیتر و ۶۸۰ لیتر میباشد.

جیره بوقلمونهای نر در سن ۸ تا ۱۲ هفتگی و ماده ۸ تا ۱۱ هفتگی حاوی ۲۲% پروتئین ،جیره نر ۱۲ تا ۱۶ هفتگی و ماده ۱۱ تا ۱۴ هفتگی حاوی ۱۹% پروتئین، جیره نر ۱۶ تا ۲۰ هفتگی و ماده ۱۴ تا ۱۷ هفتگی حاوی ۵/۱۶% پروتئین و جیره نر ۲۰ تا ۲۴ هفتگی و ماده ۱۷ تا ۲۰ هفتگی باید حاوی ۱۴% پروتئین باشد.

بوقلمونهای نر در حدود ۲۴ هفتگی و بوقلمونهای ماده در حدود ۲۰ هفتگی سن از خود به بازار عرضه میشوند.

تغذیه بوقلمونهای اصلاح نژادی :

بوقلمونها باید درسن ۱۶ هفتگی برای گله داشتی انتخاب شوند. جیره نگهداری حاوی ۱۲% پروتئین و سطح انرژی متوسط می باشد و این جیره را بوقلمون ماده از سن ۱۶ تا ۳۰ هفتگی و بوقلمون نر از سن ۱۶ تا ۲۶ هفتگی مصرف مینماید.

جیره گله داشتی برای اصلاح نژاد حاوی ۱۴% پروتئین میباشد (۱۲% جیره نگهداری و ۱۴% جیره جفت گیری برای اصلاح نژاد). نرهای گله اصلاح نژادی باید از سن ۲۶ هفتگی مصرف جیره جفت گیری برای اصلاح نژاد خود را شروع نماید.

جهت کنترل وزن در گله بهتر است نرها با جیره محدود تغذیه شوند،ولی ماده های گله به طور عادی تغذیه می شوند.

همیشه در هنگام تهیه غذای بوقلمون نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

۱- از دادن خوراک بسیار و خوراک نامرغوب و کپک زده دوری کنید.

۲- علوفه سبز خرد کرده و چراگاه باید در دسترس جوجه بوقلمون قرار گیرد.

۳- گاهی در آب آشامیدنی پرنده از یک قاشق چایخوری سولفات مس دو سود در یک لیتر آب استفاده کنید.

۴- آشیانه و خوراک و در صورت وجود چراگاه باید کاملا پاکیزه باشند.

4.1/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 18 =